עמוד הבית » עיצוב חנויות
עיצוב חנויות
לאורך כל ההיסטוריה עסקו אנשים במסחר. גם בשוק האיכרים באזרבייג’ן שואל את עצמו מוכר הפטרוזיליה למה כל הלקוחות מעדיפים לקנות אצל שכנו ולא אצלו.
אנחנו מבינים היום טוב יותר את ההיבטים המשפיעים על החלטת הקנייה של הלקוח, עשרות מחקרים התבצעו בתחום התנהגות לקוחות וצרכנות.
עיצוב חנויות הוא מקצוע – “הבנת הלקוח ואופן התנהלותו”. מעצב חנויות הוא מקצוע ספציפי מאוד. מעצב חנויות חייב להיות מומחה בהתנהגות צרכנים וגם להבין את צרכי הלקוח שלו- בעל החנות.
בעלי המקצוע העוסקים בעיצוב חנויות הם אדריכלים, מעצבי פנים ומעצבים תעשייתיים.
פרוייקטים ועבודות לדוגמה
על התהליך
1. פגישת הכרות ואפיון צרכים.
2. תכנון ועיצוב – המחשות תלת ממדיות מפורטות.
3. תכניות עבודה ושרטוטים לתמחור.
4. ליווי הלקוח מול ספקים.
5. פיקוח על וליווי הביצוע.
למרות שיש גישה המעדיפה התמחות המעצבים בתחום חנויות ספציפי, כמו “מומחה לעיצוב מסעדות”, “מעצב חנויות ביגוד” או “מומחה לבתי מרקחת”, ניכר היום כי מעצב חנויות טוב ידע לעצב ולתכנן כל סוג של נקודת מכירה, המעצב צריך להיות מנוסה מספיק ללמוד את הנושא הספציפי, לדעת לבצע מחקר מספק על התחום וליישם את עיצוב החנות בהתאמה לצרכים.
לעתים פתרונות ורעיונות גולשים מתחום לתחום. התחומים נושקים זה לזה ומשפיעים. דווקא מעצב עם ניסיון בתחומים רבים יוכל לחדש ולהוסיף יצירתיות.
מעצב חנויות טוב יודע לשפוט את העיצוב שלו בעיני הלקוחות עוד לפני שהחנות בנויה. הוא ידע להשפיע ולמשוך את הלקוח אל החנות עוד כשהלקוח נמצא מחוץ לחנות. “הפרצוף של החנות” מהווה את נקודת המפגש הראשונה עם הלקוח הפוטנציאלי– החזית הפונה לרחוב או לקניון. זהו הרושם הראשון של הלקוח, חשיבותו המפגש הזה מכרעת !
פרצוף החנות הוא האופן שבו החנות תמשוך את תשומת ליבו, תסקרן את הלקוח ותשרה עליו הרגשה נוחה להיכנס. חזית החנות חייבת להיות מותאמת לאפיון הלקוח הפוטנציאלי הטיפוסי.
לאחר כניסת הלקוח לחנות התפקיד של העיצוב שונה.
החנות צריכה להיות קריאה ללקוח ושירותית. הכל צריך להיות ברור- ההצעה העסקית, סוגי הסחורה והקטגוריות, צירי התנועה, חייבים להיות מתוכננים ומתאימים להתנהגות הצרכנים. אזורי החנות צריכים להיות מוגדרים וברורים והאווירה הכללית חייבת להתאים לקהל הייעודי.
חנות לאם ולילד סגנונה והאווירה שבה יהיו שונים מאוד מעיצוב חנות אאודיו וסאונד.
בבחירת מעצב חנויות המתאים לחנות שלך יש לעקוב אחר מספר כללים:
- דרוש לדבר עם לקוח מרוצה של המעצב, אל תוותר על המלצה זו ! הסיכוי לטעות אחרי שדיברת עם לקוח מרוצה הוא אפסי.
- בדוק האם המעצב יוכל להראות לך את החנות על מחשבו בתלת ממד מכל זווית אפשרית כבר בשלב העיצוב.
- דרוש תכניות מפורטות לביצוע החנות, תכניות בינוי ותכניות ביצוע לכל רהיט ורהיט לרמת פרטים “עד הבורג”.
- סכם עם המעצב כמה סקיצות הוא מוכן להכין לך עד לשביעות רצונך מהעיצוב, האם יש הגבלה ? העדף מעצב שיגיד לך שאין הגבלה כלשהי.
- בדוק צילומים של העבודות הקודמות שלו ושאל את עצמך האם אתה אוהב את סגנונו? לכל מעצב יש סגנון משלו.
- דרוש מהמעצב ‘פיקוח על’ באתר בכל הקשור להקמת החנות. דאג לא לשלם לקבלנים המבצעים את התשלום האחרון (לפחות 20% מעלות הביצוע) עד לאישור מסודר מצד המעצב שהעבודה בוצעה לפי התכנון ולשביעות רצונו. המעצב הוא בעל המקצוע המוסמך לביקורת זו.
לסיכום: תהליך עיצוב החנות הוא תהליך יצירה מרתק ומלא השראה. מעורבות הלקוח בתהליך קריטית.
אתה הלקוח- היה מעורב בתהליך זה ככל האפשר, בחר מעצב טוב ומנוסה וסמוך עליו אך אל תשכח שהחנות שלך ולא שלו.
אתה עומד לעבוד ולחיות בחנות הזו בעשור הקרוב. תשקיע את מירב יכולותיך וניסיונך בתהליך והיה מעורב.
אל תבחר מעצב חסר ניסיון או ללא המלצות. במקרה זה הזול הוא היקר , ממש בוודאות !
סטודיו אדם לעיצוב ופרויקטים נוסד ומנוהל על ידי אברהם לב. לב הוא הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים, בעל ניסיון של 20 שנה ומאות פרויקטים בסדרי גודל שונים בתחום. מומחיות המשרד היא בעיצוב חנויות ונקודות מכירה. לסטודיו ניסיון בניהול פרויקטים ועיצובים של פרויקטים גדולים וקטנים, לרשתות ולחנויות פרטיות בתחומים קמעונאיים שונים. לב ידוע ביחסו האישי והלב העצום שהוא משקיע בכל פרויקט ועבור כל לקוח.
כיצד העיצוב יסייע לנו בהגדלת המכירות בעסק?
מחקרים הבודקים את הרגלי הצרכנות במקומות שונים בארץ ובעולם מראים כי שליש מהקניות שאנו מבצעים אינם כוללים את התכנון המקורי שלנו כאשר נכנסנו לחנות. במידה ונצליח לנצל נתון זה לטובתנו, נוכל להגדיל את כמות המכירות בעסק בצורה משמעותית. חלל החנות הופך בעצם להיות כלי שיווקי רק עוצמה המאפשר לנו להגדיל את המכירות וההכנסה בעסק תוך שיפור חווית הקנייה של הלקוח.
סטנדרט מקובל בישראל.
כיום כל הרשתות הגדולות ואפילו בעלי חנויות קטנות בעלי מודעות גבוהה יותר לעיצוב הפנימי של החנות ככלי שיווקי להגדלת מכירות בעסק. לכן, הזמנת הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים – מעצב חנויות, הפך להיות בגדר חובה עבור אותם עסקים המתיימרים לנצל באופן מקסימלי את החלל הקמעונאי שלהם.
העיצוב ברשתות מעט שונה מהעיצוב בחנויות בודדות. ברשת כל חנויות המותג מעוצבות בערך אותו דבר או תחת אותו קונספט עיצובי אחיד, אשר הלקוח יראה ויזהה בכל מקום אליו ילך. עיצוב חנות פרטית הוא כבר יותר מאתגר ומתקשר לפרמטרים של בידול, יתרונות על מתחרים הגדולים ממך או שווים אליך ועוד.
בהצלחה,
אבי לב